سایت های مرتبط مقالات آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری آراء وحدت رویه دیوانعالی کشور پیام های کاربران
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی  
 
 
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای
دانلود فایرفاکس
صفحه اصلی Google
صفحه اصلی Yahoo
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
سازمان پزشکی قانونی کشور
کانون ملی وکلا
اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران
کانون وکلای دادگستری مرکز
مأوی
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
پایگاه اطلاع رسانی دولت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
اداره کل امور اجرائی و فنی مهندسی حوزه ریاست قوه قضائیه
سازمان قضایی نیروهای مسلح
شورای عالی انفورماتیک کشور
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
پایگاه مجلات تخصصی نور
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه گذاری رئیس جمهور
خبرگزاری جمهوری اسلامی
بانک اطلاعات نشریات کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
درگاه ملی خدمات الکترونیکی ایران
سامانه ملی قوانین و مقررات
شورای اسلامی شهر تهران
اداره کل ثبت احوال استان تهران
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
روزنامه دنیای اقتصاد
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
شهرداری تهران
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
کتابخانه دیجیتال نور
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
جملات مفید حقوقی
آیا می‌دانید؟ مسائل حقوقی امور تخصصی هستند بهتر است برای طرح دعوا و دفاع از آن از وکلای دادگستری استفاده کنید؟
 
 
 
بیست وهفتم تیرماه هزارو سیصدو نود و دو
تاریخ انتشار : 27-04-1392
ام المومنین اولین زن روشنفکر اسلام
دهم ماه مبارک رمضان وفات اول بانوی اسلام ، همسر گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم حضرت خدیجه آن خاطره آفرین دنیای اسلام است بانویی که از ورودش تا رحلتش تاریخ اسلام را به خاطراتی افتخار آفرین زینت بخشید وبشریت را به انسان سازی اسلام فرا خواند . حضرت خدیجه سلام الله علیها چنان زنی است که به پاس بزرگداشت اخلاقی و روحی و جانفشانیهای بی دریغانه اش برای ابد ، هر جا که نامی از اسلام عزیز و رهبر آسمانیش باشد ، نام او نیز به گوش رسیده و بر دلها آرامش می بخشید.
حضرت خدیجه سلام الله علیها از مشهور ترین زنانی بود که قبل از اسلام اول شخصیت تجاری حجاز بوده ونامش نه تنها در اسلام ، بلکه در تاریخ اعراب و مورخین غیر اسلامی نیز به عظمت یاد شده است.
او با اینکه هزاران شتر در دست خدمه و کارکنان خود داشت که در سرزمینهای مصر ، شام ، حبشه و حجاز به تجارت مشغول بودند لیکن هرگز در این تجارت به معاصی مانند احتکار ، ربا خواری و تقلب آلوده نشد ایشان ملکه جلیله فاضله و اولین زن روشنفکر بودند که به اسلام مومن گشت ، زنی وزین ، با وقار معتقد به حق وحقیقت و متمایل به معنویات بود وبه حق « سیده نساء اهل الجنه » لقب داشت .
آری این خدیجه، بانوی بزرگ همان زنی است که بارها دیده شده بود ، سران و اشراف و رجال اعراب با ثروتهای هنگفت برای ازدواج با ایشان پیش قدم می شدند اما او نمی پذیرفت و بدنبال همسری بود که انسان باشد و وقتی که این خصوصیت را در محمد امین یافت به ایشان عرض کرد ای محمد من تو را شریف و امانتدار می دانم و خویش را پاک نگاه داشته ای تو خوش خلق و راستگو نیز می باشی لذا این انسانیت تو ، مرا جذب کرده است ، اکنون میل داری که با من ازدواج کنی. (1)
این خانم با این انتخاب نشان داد که از جهت اندیشه وتفکر بر دیگر زنان برتری دارد و علاقه ای به مال دنیا ندارد چرا که در اینجا مهریه را هم از مال و ثروت خود قرار داد .
و بدین سان پیغمبر در سن بیست وپنج سالگی با خدیجه چهل ساله در عین حالی که خطبه عقد را حضرت ابو طالب خواند ازدواج کرده و تا خدیجه زنده بود پیغمبر همسر دیگری انتخاب نکرد .
و حضرت خدیجه در دامان پاکش گرامی ترین بانوی هستی حضرت فاطمه سلام الله علیها را پروراند و چنین خداوند نسل پیغمبر را از خدیجه قرار داد .
حضرت خدیجه سلام الله علیها بهترین مونس وانیس پیغمبر و بزرگترین مددکار روزهای سختی او بود . او در شدائد و دشواریهای بعثت ، موجب آرامش پیامبر گردید و از بذل مال فراوان خود هیچ دریغ نداشت و با آن قدرت مالی و شهرت مقامی که داشت با زجر و تهدید وشکنجه و تبعید همسر خود ساخت و اعتراض نکرد و ودر عین حال با مجاهده و بذل مال خود در راه نیل به اهداف عالیه اسلام و پیاده نمودن برنامه های قرآن ، خدمت شایان توجه ای به مکتب انسان ساز اسلام عزیز نمود .
و به راستی خدیجه نعمتی عظیم برای رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و رحمتی از رحمتهای واسعه خداوند متعال بود .
حضرت خدیجه نزد پیامبر صلی الله علیه وآله از احترام خاصی برخوردار بود ، بطوریکه او رازیاد دوست می داشت و با او در کارها مشورت می کرد .
از ابن عباس روایت شده که « پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم چهار خط در زمین کشید و فرمود :آیا می دانید این چیست؟ عرض کردند خدا و رسول خدا  داناتر است. پیغمبر فرمود: فاضلترین زنان بهشت، خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد صلی الله و آله و سلم و مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم زن فرعون می باشد.(2)
منزلت خانم خدیجه سلام الله علیها به جایی رسید که خداوند بوسیله جبرئیل برایش سلام می فرستاد و او را پاداش عظیم وعده داد که هیچکس از گذشتگان و اصحاب بدان مقام نرسیدند.(3)
و سرانجام این بانوی بزرگوار که با فداکاریها و ایثارها در راه اسلام آن همه زحمات و شدائد را تحمل نمود و پس از یک عمر پاکی و صداقت در کنار همسری فداکار در روز دهم ماه مبارک رمضان و در سن 65 سالگی بدرود حیات گفت و به لقاء الله پیوست.
پیغمبر، خود خدیجه را غسل داد و کفن نمود و در قبر او رفت و پیراهن خود را کفن او ساخت و در قبرستان حجون در کنار قبر عبدالمطلب دفن نمود.(4)
گو اینکه بعد از خدیجه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم زنهای متعددی گرفت اما هیچکدام جای آن بانوی گرامی را نگرفتند و پیغمبر از آنها صاحب فرزندی نشد و نسل او از خدیجه باقی ماند. پیغمبر هیچگاه خدیجه را فراموش نکرد و همیشه از او و از صفات او به نیکی یاد می کرد و به دوستان او احسان می کرد. عایشه می گوید:« بر احدی از زنهای پیغمبر ، آنقدر حسادت نکردم که بر خدیجه حسادت کردم برای اینکه پیغمبر بسیار او را یاد می فرمود و اگر گوسفندی ذبح می شد از آن برای دوستان خدیجه می فرستاد.(5)
روزی حسادت عایشه را فرا گرفت و به رسول خدا عرضه داشت: خدیجه پیرزنی بیش نبود و خدا بهتر از او به شما عوض داده است پیغمبر غضبناک شد و فرمود: نه به خدا بهتر از او را خدا به من عوض نداد. ایمان آورد به من وقتی مردم کافر گردیدند و تصدیق کرد مرا هنگامی که مردم تکذیب می کردند و در اموال خود با من مواساه کرد ، وقتی مردم مرا محروم ساختند و از او فرزندانی ، خدا روزی من کرد و از زنان دیگر محروم فرمود.(6)
سالگرد درگذشت این بانوی فداکار، همسر ارجمند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و مادر گرامی حضرت زهرا سلام الله علیها را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت می گوییم     
 
زیرنویسها:      
 
1- تذکر الخواص صفحه 302
2-الاستیعاب جلد 4 صفحه 284
3-الاصابه جلد 4 صفحه 282
4-مناقب ابن شهر آشوب جلد اول صفحه 174
5-اسدالغابه جلد 5 صفحه 436
6-مأخذ قبل
 
 
نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

رأی وحدت رویه شماره ٧٩۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور
صفحه اصلي
اخبار
بیوگرافی
دانستنی های حقوقی و قضایی
سايت هاي مرتبط
قبول کلیه دعاوی حقوقی
گالري تصاویر
مقالات
مشاوره تلفنی
روز نوشت
امور موکلین
متفرقه
معرفی کتاب
نشانی مراکز قضایی
نشست های قضایی
بخشنامه ها
جدیدترین مصوبات
نظریات مشورتی
پرسش و پاسخ حقوقی
سوالات حقوقي كاربران
اوقات ملاقات
پیوند ها
مصاحبه ها
استفتائات
آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری
آراء وحدت رویه دیوانعالی کشور